четвртак, 12. јануар 2017.

MICROSOFT EXCEL

Microsoft Excel je deo Office paketa koji se koristi za izradu tabela i grafikona, za proračune i tabelarni prikaz podataka. Prednosti ove aplikacije su te što se može baratati izuzetno velikim brojem podataka i što je korisnički interfejs izuzetno dobro organizovan.


Mogućnosti programa su:
  • numerička obrada podataka, tabelarna izračunavanja, izrada predračuna, matematička, statistička, grafička i druga analiza rezultata,
  • izrada spiskova, šema i drugih dokumenata potrebnih u svakodnevnoj organizaciji  podataka,
  • grafičko prikazivanje podataka primenom  različitih dijagrama,
  • korišćenje eksternih  podataka, mogućnost razmene podataka sa drugim programima,
  • upotreba slika i grafičkih modela.
Delovi Excel prozora:
Excel ima standardan prozor kao i većinu elementa prozora ostalih Microsoft Office programa (Word, Power Point...). Određene specifičnosti proističu iz posebne namene ovog programa.
Komande u Excel 2010 kao i ostalim aplikacijama u Office 2010 su organizovane u traku - Ribbon, podeljenu u TAB-ove prema sličnosti aktivnosti: ​File, Home, Insert, Page Layout, Formulas, Data, Review i View.
Ispod toga je oznaka selektovane ćelije i polje za unos formula. U dnu prozora nalazi se oznaka  radnih listova, pomeranje listova, klizač po horizontali, prikaz strane, kontrola uvećanja.
Bitna odlika svake elektronske radne tabele je automatsko preračunavanje. Pri promeni vrednosti u ćeliji i izlasku iz ćelije, računar automatski preračunava vriednosti u formulama i odmah (praktično trenutno) ih ispisuje u ćelije sa formulama.
Radna sveska i radni list
Pri startovanju Excel-a otvara se prozor sa nazivom Book1 - Microsoft Excel i on predstavlja radnu svesku - Workbook. Radna sveska je u osnovi sastavljena iz tri radna lista (Sheet1, Sheet2 i Sheet3) koji se generišu prilikom pokretanja Excel-a.
Radni list (Worksheet) je prostor u kome se radi i organizovan je tako da se sa leve strane nalaze brojevi redova obelezeni brojevima;
  • od 1 do 1.048.576
​a sa gornje se nalaze oznake kolona koje su obeležene slovima i to:

  • kombinacije od A do Z za prvih 26 kolona,
  • zatim od AA,AB,AC... do ...XZ,V,ZZ za sledećih 626 kolona i
  • od AAA,AAB,AAC... do ...XFB,XFC,XFD za preostalih 15.734 kolona).
Radni list je sastavljen od polja (ćelija) čiji je položaj određen oznakama kolona i redova. ​Primera radi, ćelija dobijena presekom kolone B i reda 3 je ćelija B3 (i to je aktivna ćelija na slijedećoj slici). Kad ćelija postane aktivna njeno ime se pojavljuje u polju za ime ćelije (u ovom slučaju B3 na slici).

​Ako želimo da taj naziv promenimo u neko ime koje nas na nešto asocira pritisnemo na polje zatim na krajnje levo polje iznad tabele i tu napišemo naziv. Ukoliko želimo da vidimo sva imenovana polja pritisnemo na strelicu pored polja u koje smo unosili nazive, izaberemo naziv polja i ono se automatski označi. 
Tanke sive inije koje se vide su linije vodilje (guidlines) i one su tu radi vizuelne predstave o granicama između ćelija i ne vide se prilikom štampe. U levom donjem uglu se nalaze jezičci sa radnim listovima (Sheet1, Sheet2 i Sheet3). Pored poslednjeg radnog lista se nalazi ikona za dodavanje novog radnog lista. 

Promena imena radnog lista
Nazive koji su dodeljeni svakom listu možemo promeniti tako što ga selektujemo, posle čega se aktivira neka od sledećih procedura:
  • Dva puta pritisnemo na naziv lista,
  • Pritisnemo desnim tasterom miša na jezičak izabranog radnog lista i na otvorenom kontekstnom meniju izaberemo Rename

Na jezičku izabranog radnog lista upišemo novo ime a zatim pritisnemo levim tasterom bilo gde na radnom listu. Na jezičku uočavamo novo ime radnog lista.

Promena redosleda radnih listova
Ukoliko raspored radnih listova ne odgovara možemo ga menjati tako što pritisnemo na list koji pomeramo, držimo
 levi taster i kad dodjemo na željeno mesto puštamo taster. Mala strelica koja se pri tom javlja ukazuje na mesto gde će biti smešten list koji pomeramo.

Premeštanje radnog lista s kopiranjem
Selektujemo radni list koji želimo da umnožimo (naziv), držimo pritisnut
 levi taster miša i taster CTRL. Na malom listu koga drži strelica miša pojavljuje se znak +. Kad strelicom miša dođemo na mesto gde želimo da smestimo umnoženi radni list, otpuštamo taster miša i taster 3 . Na izabranom mestu se pojavljuje jezičak s nazivom kopiranog radnog lista i oznakom naziv (2).

Umetanje novih radnih listova
Pritisnemo desnim tasterom i iz kontekstnog menija izaberemo
 Insert/WorkSheet. Novi list se pojavi levo od lista koji smo izabrali. Ako ima više listova ne moraju se svi videti pa ih možemo listati strelicom.

Brisanje radnih listova iz radne sveske
Izaberemo radni list koji želimo da obrišemo. Pritisnemo desnim tasterom i iz kontekstnog menija izaberemo
 Delete. Ukoliko se na listu koji brišemo nalaze podaci, pre brisanja se pojavljuje upozorenje kojim se traži potvrda brisanja.

UNOS PODATAKA U ĆELIJU

U ćeliju se može uneti različit sadržaj:

broj koji može biti količina, iznos, datum;
bilo kakav tekst;
izraz ili funkcija kojom se izračunava neki rezultat.

Sadržaj u ćelije najčešće se unosi direktno, postavljajući se na odgovarajuću ćeliju. Drugi, svakako sporiji način je pomoću linije za unos: nakon aktiviranja željene ćelije, kliknite na liniju za editovanje i počnite sa unosom. Uneti sadržaj potvrđuje se na jedan od četiri načina:



1. pritiskom na Enter, kada se aktivira ćelija ispod one koja je primila unos;
2. pritiskom na Tab, kada se aktivira ćelija udesno;
3. klikom miša na bilo koju drugu ćeliju, koja se odmah aktivira i
4. klikom miša na kontrolni taster unosa (√), kada ista ćelija ostaje aktivna.
Od unosa možete odustati:
1. pritiskom na Esc ili
2. klikom na crveni kontrolni taster( X)".
Sve što upišete na liniju za formulu pojaviće se u ćeliji i obratno (ako radite u režimu uređivanja; ako ne radite u tom režimu, na liniji za formule prikazuju se samo formule, a u ćelijama njihovi rezultati.)
I polje i ćelija se ponašaju kao mali program za obradu teksta: možete da premeštate trepćući kursor pomoću tastera sa strelicama, skočite na početak ili kraj reda tasterom Home ili End, obrišete neki znak tasterima Delete i Backspace, odnosno izaberete podatke i potom ih kopirate, isečete ili umetnete
Kako odabrati ćeliju u tablici?
kliknite mišem na željenu ćeliju ili
koristite taster ←  →  .↑.  .↓. na tastaturi
Izabrana ćelija ima naglašeniji okvir.
Problemi pri unosu podataka
Kod unosa teksta, ako je tekst duži od širine kolone a susedna ćelija prazna, tekst će prelaziti i preko sledeće ćelije. Ako susedna ćelija nije prazna, tekst će biti presečen u toj ćeliji, ali u liniji za formulu se može videti celokupni sadržaj ćelije. Pored toga, uvek se može promeniti širina kolone tako da se vidi celi tekst.
Kod unosa brojeva, ako se umesto broja pojave oznake #####, znači da broj ne staje u zadanu širinu kolone, te je potrebno proširiti kolonu.
Promena i brisanje sadržaja ćelije
Podatak u ćeliji možemo promeniti tako da ćeliju označimo (kliknemo na nju), unesemo novi podatak i potvrdimo unos. Novoupisani sadržaj će zameniti prethodni.
Ako želimo promeniti samo deo sadržaja ćelije (npr. kad je u ćeliji puno teksta) tada možemo:
dvaput kliknuti na ćeliju da se u njoj pojavi kursor i napraviti željenu izmenu,
ispravku možemo vršiti i u liniji formula – kliknemo u prostor za unos podataka, pojavi se kursor i napravimo željenu izmenu.
Brisanje teksta moguće je na dva načina:
klikom na taster Backspace - briše znak levo od kursora
klikom na taster Delete - briše znak desno od kursora
Zadatak za učenike
Vežba 1.
Otkucati raspored časova tako da:
naslov RASPORED ČASOVA postavite u C2 ćeliji
redne brojeve časova (1, 2, ...) u B koloni počev od 5. reda
nazive radnih dana (ponedeljak, utorak, ...) u 4. redu počev od C kolone
Sav sadržaj otkucati u Times New Roman fontu. Naslov otkucati plavim podebljanim slovima veličine 16, a ostatak sadržaja slovima veličine 12 u željenoj boji.
Kreirani Excel dokument sačuvati pod imenom Vežba1 i poslati nastavniku na pregled klikom na sledeću ikonu:

FORMATIRANJE ĆELIJA

Formatiranje ćelija podrazumeva čitav set promena. Te promene se mogu odnositi na promenu oblika, veličine i boje fonta, boju i teksturu podloge, postavljati razne linije, poravnavanje sadržaja na razne načine, menjanje ugla unesenog teksta, itd.

Sve napred navedene opcije možemo pozvati:
1. iz Home kartice klikom na ikonicu Format ili
2. klikom na ćeliju desnim klikom i odabirom stavke Format Cells


Prozor Format Cells sadrži šest tabova: Number, Alignment, Font, Border, Fill, protection.

Tab Number
Podatak unesen u ćeliju može biti različitog formata. Sa leve strane biramo format a sa desne strane vršimo podešavanja istog. Na sledećoj slici je odabran Number format, da bi unesen podatak prikazali kao ralan broj sa dva decimalna mesta (Decimal places).

Pored Number formata moguće je odabrati i sledeće formate:
General - podrazumevani format za unos brojeva u Excelu
Currency - format za prikaz novčanih vrednosti u izabranoj valuti
Accounting - možemo reći Računovodstveni format, takođe za novčane vrednosti poravnate prema simbolu valute
Date - format za prikaz datuma
Time - format za prikaz vremena
Percentage - format za prikaz vrednosti u procentima
Fraction - format za prikaz vrednosti u vidu razlomka
Scientific - format za prikaz vrednostu u formatu E+n (pr. 1,23E+10)
Text - u ovom formatu unesena vrednost se tretira kao tekst čak i ako je unet broj
Special - format za prikaz poštanskog ili telefonskog broja ili broja socijalnog osiguranja
Custom - daje vam mogućnost da sami napravite prilagođeni format.
Tab Alignment
Alignment tab se odnosi na:
poravnanje sadržaja ćelije po vertikali i horizontali (Text Alignment)
rotiranje teksta (Orientation)
kontrolu teksta ( Wrap text - automatsko postavljanje visine reda tako da se sav uneti tekst vidi u više redova, Shrink to fit - smanjivanje teksta na zadanu širinu polja, Merge cells - spajanje više polja u jedno)

Tab Font
U Font tabu možemo odabrati vrstu slova, stil, veličinu, boju i postaviti tekst u indeks ili eksponencijal, ili ga pak precrtati ili podvući.

Tab Border
Border tab služi za kreiranje ivica ili okvira oko ćelija ili više njih, kao i za odabir boje i stila okvira.

Tab Fill
Fil tab nam služi za odabir boje podloge ćelije. Pored standardnih boja imamo i izbor dodatnih efekata (Full Effects) i dodatnih šara (Pattern Style).

Mnoge opcije za formatiranje ćelije prikazane u Format Cells prozoru imaju svoje prečice na Home kartici:

Formatiranje preko šablona
Pored svega gore navedenog, formatiranje samog izgleda tabele kreirane u Excel-u, može se pojednostaviti korišćenjem mnoštva gotovih šablona (stilova):
cele tabele (Format as Table)
selektovanih ćelija (Cell Styles) ili
ćelija koje ispunjavaju određeni uslov (Conditional Formating)

Uslovno formatiranje (Conditional Formating) nam omogućava vizuelno isticanje željenih podataka. Na primer, u tabeli u kojoj su prikazane cene pojedinih namirnica, možemo izdvojiti sve one koji su jeftiniji od 100 dinara pomoću komande prikazane na prethodnoj slici (Highlight Cells Rules / Less Than...).

Нема коментара:

Постави коментар