POJAM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE; BEZBEDNOST NA
INTERNETU
·
Saznaćete:
·
Šta
je elektronska komunikacija
·
Kako
se štiti od neželjene pošte
POJAM ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE
Pod pojmom elektronske komunikacije
podrazumevaju se komunikacije koje se obavljaju uz posredovanje bar jednog
računara. Ove komunikacije mogu biti između dva ili više računara i nekog
drugog uređaja, na primer, mobilnog telefona, običnog telefona, faksa itd.
Ovakve komunikacije mogu biti jednosmerne ili u oba smera.
Kod jednosmernih komunikacija zainteresovana
osoba ostavlja sadržaj koji želi da drugi vide na nekom mestu na Internetu (vwb
strana, forum, blog...). Ovaj sadržaj je u principu svima dostupan. Na ovaj
sadržaj se može i svoj komentar, koji je takođe svima dostupan, ali se može uputiti
i elektronsko pismo onom koji je prikazao materijal na Internetu.
Dvosmerne komunikacije se obavljaju između
dva ili više učesnika. Takve komunikacije mogu biti: razmena poruka u realnom
vremenu pri čemu poruke mogu biti kucane ili glasovne, razmena elektronske
pošte ili programi za razgovor preko Interneta kada je uz prenos zvuka, moguć i
prenos slike.
Elektronske komunikacije omogućavaju brzu,
laku i besplatnu komunikaciju među korisnicima. Međutim, s obzirom na to da
poruke kroz računarsku mrežu prolaze kroz veliki broj računara, pri čemu se
svaki put kopiraju, to ovaj način komunikacije nije bezbedan. Zbog toga u ovakvim komunikacijama ne treba iznositi
podatke koje bi neko mogao zloupotrebiti
Prvu elektronsku komunikaciju ostvario je
Aleksandar Graham Bell 1876. godine.
IPAK, NAJVEĆI SVETSKI NAUČNIK U OBLASTI
TELEKOMUNIKACIJA JE NAŠ NIKOLA TESLA.
BEZBEDNO PONAŠANJE NA INTERNETU
Elektronska pošta i veb su korisnici servisi
Interneta, ali pored dobrih strana postoje i određene opasnosti od različitih
zlonametnih korisnika i kriminalca koji putem Interneta vrebaju moguće žrtve
među lakovernim korisnicima. Zbog toga ovim servisima treba pristupati i koristiti ih sa
odgovarajućom pažnjom .
Internet bi smo mogli da uporedimo sa nekim
velikim gradom, poput Beograda. U gradu postoji veliki broj biblioteka,
kulturnih institucija (muzeji, pozorišta) igrališta itd, tako da svako u njemu
može da se zabavi u skladu sa svojim interesovanjem. Međutim, tu ima i
zlonamernih ljudi poput: vandala (koji bezrazložno uništavaju skulture, cveće
pišu po zidovima), siledžija (koji su spremni da nekoga pretuku bez razloga),
lopova (koji će nekom oteti lančić ili mobilni telefon) do kriminalca spremnih
i na teška razbojništva. Zbog toga u velikom gradu treba biti oprezan i
poštovati pravila za život u njemu .Tako i prilikom izlaska na Internet moramo
biti oprezni i poštovati određena pravila.
Prilikom izlaska na Internetu korisniku je
omogućen pristup mnogim dobrima, ali je izložen i izvesnim opasnostima. Ove
opasnosti se mogu podeliti u dve grupe:
1. opasnost
po računar korisnika,
2. opasnost
po korisnika lično.
Opasnost po korisnika računara mogu biti
različite, od programa koji ga uznemiravaju do programa koji mu uništavaju
podatke na računaru. Opasnosti po korisnika lično mogu doći, s jedne strane –
od programa koji mu kradu podatke koji se mogu zloupotrebiti (brojeve računara
u banci, brojeve kreditnih kartica lozinke za pristup korisnikovim računarima), a s druge strane –
od podatka koje o sebi sam korisnik otkriva
nepoznatim osobama.
Opširnije
Opširnije
U zaštiti računara od napada sa Interneta
postoje dva nivoa. Prvi nivo omogućava zaštitu u antivirusnim programima (AVP)
koje korisnik instalira na svom računaru. Postoje više dobrih AVP koji su
besplatni ili koji se mogu kupiti uz malu naknadu. Bitno je da se ovi programi redovno dopunjavaju. Ako je računar
stalno priključen na Internetu ovi programi se obično dopunjavaju nekoliko puta
dnevno. Drugi osnovni nivo zaštite jeste
zaštita koju pruža davalac usluge povezivanje na Internet – internet
provajder. Ova zaštita je vezana za
računsku mrežu i o njoj brine osoba zadužena za mrežu – administator
mreže. Zaštita se sastoji od specijalnog hardvera i softera koji prati ono što
dolazi u meru i odlazi iz mreže
provajdera i ima zadatak da spreči
dolazak neželjnog materijala u mrežu. Ova zaštita se zove i zaštitni zid
(fajervol –engl .firewall). Ime
dolazi od zaštitnih zidova u velikim zgradama koji se prave od nezapaljivog
materijala i imaju zadatak da u slučaju požara spreče dalje širenje vatre.
Međutim, nijedan program nas ne može zaštiti od
nas samih. Tokom korišćenja elektronske pošte ili veba korisnik će komunicirati sa nepoznatim
ljudima, stvarati nova prijateljstva i druge veze. Pri novim kontaktima i upoznavanjima treba uvek biti krajnje
oprezan. Nepoznatima nikad ne treba davati svoje lične podatke, adresu
stanovanja, školu koja se pohađa podatke o roditeljima, podatke o imovnom
stanju itd. Naročito treba biti oprezan kada se komunicira sa nekim bez
neposrednog video kontakta (veb kamera)
jer se na osnovu kucanog teksta ne može zaključiti da li se komunicira sa
vršnjakom ili odraslom osobom koja se drugačije predstavlja.
U slučaju ličnog upoznavanja sa novim drugom
ili drugaricom sa veba, to uvek treba da bude na javnom mestu gde ima puno
ljudi. O sastanku uvek treba obavestiti roditelje. U slučaju da na
sastanak ne dođe ona osoba kakva se
predstavljala preko Interneta treba odmah obavestiti roditelje, a možda i
policiju.
O podacima koje neko preko Interneta
evenutalno traži od učenika, sumnjivim pitanjima i predlozima treba odmah
obavestiti roditelje i nastavnike.
OSNOVNA PRAVILA OD NEŽELJENE POŠTE
U opasnosti koje donosi elektronska pošta je
svaki vid e-pošte čiji je sadržaj neprimeren i nedoličan, kao i pošta sa
reklamnim sadržajem u kojoj se pored ličnih podataka traži i plaćanje. Spam je engleski naziv za ovakvu vrstu
pošte.
Osnovna pravila zaštite od spama:
·
Pošta nepoznatog pošiljioca je spam-pre
otvaranja proveriti njen sadržaj
·
Nikada ne treba davati adresu svoje e-pošte
nekome koga čiji identited ne znate
·
U formularima koji se javljaju na netu ne
treba ostavljati podatke koji mogu biti zloupotrebljeni
·
Pre konsultacije sa roditeljima ne davati
lične podatke nikome
Oni koji zloupotrebljavaju Internet
pokušavaju da dođu do podataka o kreditnim karticama i njihovim šiframa
korisnika neta.
Ova pojava se zove "lov u mutnom".
Ako sumnjate da neko hoće da zloupotrebi vaše
podatke obavestite roditelje ili prijavite naadresu: www.antifising.org.
Neki od poznatih programa protiv spemova: SpamAssassin, Panda, SpamKiller...
STANDARDI-ISHODI
Učenici znaju vrste elektronske komunikacije
i pravila bezbednog ponašanja u okviru takve komunikacije, kao i pisana i
nepisana pravila ponašanja u toku
komunikacije kojih se treba pridržavati da bi zaštitili privatnost, lične
podatke kao i računar i ostalu tehničku opremu
Učenici znaju dobre i loše strane elektronske
komunikacije, kao i važnost Interneta u svakodnevnim poslovima i životu